• nl
  • fr
  • de
alle producten met video formaat van Vimezz

3 tips om rendement uit je campagne te halen

Ik wil wel, maar nu?

Je bent heel gericht bezig. Het is geen dure LinkedIn-campagne waar je alsnog met hagel schiet. Je weet precies wie je een kaart gaat sturen, dus je kunt de hele uitvoering daarop afstemmen om zo effectief mogelijk te zijn.

Je (video)boodschap per e-mail versturen kan natuurlijk altijd. Maar met een gemiddelde COR (click to open rate) van 17,5% en een CTR (click trough rate) van 7,0% (bron: Nationale E-mail Benchmark 2016) is een e-mailcampagne niet heel effectief. 92% van de ontvangers van ViMezz Direct Video Mail opent de videokaart, 87% kijkt in elk geval de eerste 30 seconden! Dat zijn toch even wat andere cijfers…

Behalve de kille cijfers gaat het vooral om emotie. Impact! De kaart weegt wat, ziet er mooi uit, je krijgt echt een cadeautje. En dan open je de kaart en begint de video te spelen. Geloof me, dat maakt indruk. Gegarandeerd dat de ontvanger ook over een paar weken nog steeds weet wie jij bent!

Maar hoe nu verder?

Er zijn een aantal zaken waar je over na wilt denken om je campagne tot een succes te maken. Ik zou beginnen met het beschrijven van je doel. Wat wil je bereiken? Wie wil je wat gaan vertellen?

Vervolgens kun je een planning gaan maken. En dan zijn er nog deze zaken die je moet regelen:
Je hebt een goede video nodig. Je wilt een strak ontwerp (laten) maken. De videokaart (of videoflyer, videoboek, videobrochure, hoe je het ook noemen wilt). Giftbox met scherm. Of toch een POS-display. Wat je ook wilt gebruiken, wij helpen je heel graag: info@vimezz.nl of 0348-724015.

Tip 1: plan!

Uiteraard, open deur. En ik weet het, het is een inkoppertje. Maar toch, ik heb zo vaak gezien dat iets onder grote tijdsdruk uitgevoerd moet worden dat ik het als eerste wil noemen. Haast gaat haast vaak ten koste van de kwaliteit. Voorkom dit en begin op tijd.

De ervaring leert dat je toch wel een week of negen bezig bent met het plannen, organiseren én uitvoeren van een campagne. Dan ga ik er vanuit dat je de videokaarten wilt versturen per post en dat je actief met de opvolging aan de slag gaat. Om je een duwtje in de goede richting te geven hebben we een opzetje voor de planning gemaakt. Mail je vormgever, bel je videomaker, vergeet ons niet, en bepaal hoeveel tijd je nodig hebt.

Vimezz video brochure

Tip 2: de video en schermformaat

Je wilt een goede video gebruiken. Begin met een strakke briefing waarin je duidelijk maakt wat je wilt vertellen en aan wie je dat wilt vertellen. Bedenk zelf ook hoe je dat wilt vertellen. Ga je een animatie gebruiken of een video? Vraag je videomaker om mee te denken!

Houd de video zo kort mogelijk. Van internetvideo’s zien we dat na 30 seconden ruim 90% nog steeds kijkt, na een minuut nog maar iets meer dan 70%. Hoe langer de video duurt, hoe groter de kans dat de ontvanger de video niet afkijkt.

Nog een paar tips:

Besteed extra aandacht aan je intro: als je de ontvanger al in de eerste paar seconden weet te boeien door een scherpe stelling of een goede relevante vraag, dan wordt de kans groter dat ze de video afkijken.

Als je tekst en/of ondertitels gebruikt, hou er dan rekening mee dat de schermpjes kleiner zijn dan de het beeldscherm van je computer en de tekst dus relatief wat groter in beeld moet. Vergeet je call-to-action niet! Dat goede verhaal heeft natuurlijk wel een doel…

verschilllen scherformaten van ViMezz Emotion cards

Tip 2a: schermformaat

Het gekozen schermformaat speelt ook een rol bij hoe de video overkomt. Op een klein 2.4” schermpje zou ik geen video’s willen plaatsen die langer dan 30 seconden duren. Een 4,3” of 5” scherm is eigenlijk voor alle toepassingen en lengtes geschikt. Deze twee formaten zijn vergelijkbaar met gangbare smartphones en dus is men gewend om op dit formaat een filmpje te bekijken. Heb je wat meer budget en een video die echt alle aandacht moet opeisen? Denk dan aan het 7” of 10” scherm.

Tip 3: artwork

De vormgeving van de kaart is net zo belangrijk als de video. Samen vertellen ze het verhaal, hoe meer ze elkaar ondersteunen, hoe sterker je boodschap overkomt. Bedenk ook hier goed wat en hoe je wilt vertellen. De voorkant moet natuurlijk triggeren om open te klappen. Je wilt dat de video goed bekeken wordt, en dat de ontvanger niet afgeleid wordt door de vormgeving om het scherm heen. Hou deze pagina dus rustig. Op de linker binnenkant zou je de belangrijkste punten uit de video nog eens samen kunnen vatten: praktische informatie, je sterke punten en natuurlijk de call-to-action.

Gebruik de achterkant bijvoorbeeld voor je NAW-gegevens. Of doe het helemaal anders, je kunt alle kanten op. Gebruik de unieke combinatie van print en video; 1 + 1 = 3!

Voor net ietsje meer kun je de kaart voorzien van speciale druktechnieken. Relief, uv-spotlak, foliedruk… Het geeft je kaart nog meer uitstraling!

Tip 3a: speciale druktechnieken

Voor net ietsje meer kun je de kaart voorzien van speciale druktechnieken. Relief, uv-spotlak, foliedruk… Het geeft je kaart nog meer uitstraling!

Neem contact op

Bel ons

0348-724015

Mail naar

info@vimezz.nl

Gebruik ons

Contactformulier

Golf van Biskaje 7a/b

3446 CS Woerden